Onze peuterklassen in de Volkstraat en de Transvaalstraat bieden een omgeving waar peuters de nodige rust, regelmaat en ritme krijgen om op eigen tempo die grote wereld met al zijn indrukken tot zich te kunnen nemen.
De peuterjuffen zorgen er in de eerste plaats voor dat de kinderen zich veilig weten en warm omhuld zijn, zodat ze van daaruit hun wereld kunnen verkennen.
Een dag in de peuterklas is dan ook een weerspiegeling van de basale huishoudelijke arbeid die een peuter maar al te graag nabootst: eten, afwassen, poetsen, gras harken en vooral meegaan in de stroom van het dagelijkse, gewone leven.
‘Zorgen voor’ is een belangrijke rode draad doorheen dit peuterleven: drie maal per dag op het potje, elke dag een gezellig theemoment, drie maal per week soep helpen maken én proeven, samen brood maken, fruit snijden én opeten, jas en schoenen leren aandoen en zich getroost weten bij een valpartij of botsinkje.
Een peuter van 2,5 jaar heeft nog geen ik-impuls of zelfbewustzijn en versmelt nog volledig met de ander en met zijn omgeving.
Hij ervaart zich als het centrum van de wereld, vandaar dat de ander ‘nog niet’ de ander is. Daarom huilen peuters zo snel mee wanneer een andere peuter huilt: hij ervaart verdriet als één geheel en niet als het verdriet van een andere peuter dat eigenlijk zijn verdriet niet is. En daarom kan een peuter schijnbaar zeer egoïstisch het autootje van een andere peuter zonder boe of ba afnemen: omdat hij nog geen sociaal bewustzijn heeft of een eigen moraliteit heeft ontwikkeld.
De belangrijkste taak voor een peuter is: aankomen in zijn lichaam.
In de peuterklas worden geleide activiteiten en vrij spel afgewisseld in een rustig tempo.
Er zijn activiteiten in de kring en momenten waarop de peuters zelf kunnen opgaan in hun belevingen, maar vooral is er de rust en liefde, mee met de seizoenen, op de het ritme van de aarde.
Stralend stijgt de zon omhoog
Rijzend langs de hemlelboog
Brengt zij ons de dagen
Door de stille nacht omhuld
Werden wij met kracht vervuld
Voor een nieuwe dag
Dankbaar gaan wij aan het werk
Blij en sterk
En dan begroet de peuterjuf ieder kind persoonlijk.
Elke peuter komt aan in de groep met een knusse gezamenlijkheid en evolueert van een spelen naast elkaar naar een spelen met elkaar.
Tijdens deze periode vertoont hij vaak een sterke koppigheid. Dat heeft hij nodig om zijn ik-bewustzijn tot stand te brengen. Eenmaal dat volledig is ontwaakt, lonkt de kleuterklas.

Onze peuterklassen in de Volkstraat en de Transvaalstraat bieden een omgeving waar peuters de nodige rust, regelmaat en ritme krijgen om op eigen tempo die grote wereld met al zijn indrukken tot zich te kunnen nemen.
De peuterjuffen zorgen er in de eerste plaats voor dat de kinderen zich veilig weten en warm omhuld zijn, zodat ze van daaruit hun wereld kunnen verkennen.
Een dag in de peuterklas is dan ook een weerspiegeling van de basale huishoudelijke arbeid die een peuter maar al te graag nabootst: eten, afwassen, poetsen, gras harken en vooral meegaan in de stroom van het dagelijkse, gewone leven.
‘Zorgen voor’ is een belangrijke rode draad doorheen dit peuterleven: drie maal per dag op het potje, elke dag een gezellig theemoment, drie maal per week soep helpen maken én proeven, samen brood maken, fruit snijden én opeten, jas en schoenen leren aandoen en zich getroost weten bij een valpartij of botsinkje.

Een peuter van 2,5 jaar heeft nog geen ik-impuls of zelfbewustzijn en versmelt nog volledig met de ander en met zijn omgeving.
Hij ervaart zich als het centrum van de wereld, vandaar dat de ander ‘nog niet’ de ander is. Daarom huilen peuters zo snel mee wanneer een andere peuter huilt: hij ervaart verdriet als één geheel en niet als het verdriet van een andere peuter dat eigenlijk zijn verdriet niet is. En daarom kan een peuter schijnbaar zeer egoïstisch het autootje van een andere peuter zonder boe of ba afnemen: omdat hij nog geen sociaal bewustzijn heeft of een eigen moraliteit heeft ontwikkeld.
De belangrijkste taak voor een peuter is: aankomen in zijn lichaam.

Geleide activiteiten en vrij spel worden afgewisseld in een rustig tempo.
Er zijn activiteiten in de kring en momenten waarop de peuters zelf kunnen opgaan in hun belevingen, maar vooral is er de rust en liefde, mee met de seizoenen, op de het ritme van de aarde.
Stralend stijgt de zon omhoog
Rijzend langs de hemlelboog
Brengt zij ons de dagen
Door de stille nacht omhuld
Werden wij met kracht vervuld
Voor een nieuwe dag
Dankbaar gaan wij aan het werk
Blij en sterk

En dan begroet de peuterjuf ieder kind persoonlijk.

Elke peuter komt aan in de groep met een knusse gezamenlijkheid en evolueert van een spelen naast elkaar naar een spelen met elkaar.
Tijdens deze periode vertoont hij vaak een sterke koppigheid. Dat heeft hij nodig om zijn ik-bewustzijn tot stand te brengen. Eenmaal dat volledig is ontwaakt, lonkt de kleuterklas.

Terug naar het overzicht